Art Projects

The Syltfoundation develops and supports interdisciplinary art projects with artists from all over the world. Many projects are initiated as a collaboration of local artists and those, who are invited to Johannesburg and Sylt as part of the foundation's residency programme.

the whole programme at a glance / Überblick:

Cartographies of Becoming

group exhibition with
Mandy Coppes Martin – Paul Emmanuel – Gideon Mendel – Itumeleng Mokgope – Jaco van Schalkwyk – Minnette Vari
curator: Indra Wussow
kunst:raum sylt quelle, Rantum/Sylt, Germany

Öffnungszeiten der Ausstellung
15:00 – 16:00 Uhr
ab Montag, dem 27. Dezember

Vorherige Anmeldung zwingend erforderlich. Bitte mailen Sie uns Ihren Namen, Anzahl der Personen, Wunschtermin und Handynummer an sylt@syltfoundation.com.
Wir bestätigen Ihren Termin.
Es gelten 2G-Regeln.

Virtueller Rundgang: https://sylt.syltfoundation.com/Pano/



1. Januar 2022
16:00 Walkabout und Gespräch mit Tumi Mokgope

Transitions. New imaginations of belonging and becoming in times of change

Tanz- und Theaterworkshop mit Dipl. Psych. Ina Wolf Bauwens und Tänzer/Choreograph Tumi Mokgope (Südafrika).

Sonntag, 2. Januar 2022, 15:00
Montag, 3. Januar 2022, 15:00

Beide Workshops dauern 3 Stunden. Es sind keine Vorkenntnisse notwendig. Die Teilnehmerzahl ist auf 15 begrenzt. Die Teilnahme kostet pro Workshop 120 Euro, beide zusammen 200 Euro.
Anmeldung: ina.wolf-bauwens@gmx.de.

was wäre wenn. Lesung und Diskussion mit Lizzi Doron (Israel)

Donnerstag, 16. Dezember 2021, 18:00

Der neue autobiographisch geprägte Roman der israelischen Schriftstellerin Lizzie Doron erzählt von der Wucht der Erinnerung, der Geschichte einer verpassten Liebe und einer politischen Desillusionierung.
Karten für 10 € bei den Sylter Vorverkaufsstellen und online hier.

Read more about the exhibition:

Cartographies of Becoming - group exhibition

Cartographies of Becoming interrogates the ephemeral process of positioning the self, the artist self and the social in response to a world in disintegration. How can we imagine, dream and create new meaning-making through the remembrance, and re-arrangement of perspectives, of memories, of trauma, of experiences?

Six artists and their departure from the certainty of our cultural maps of belonging into the ephemeral space of transition. The transition as a response to the urge of a changing climate, the transition of bringing violent memories into the light, the transition into healing nature and ourselves after having been turned into a capitalist commodity.

Becoming, whose changes happen on the plane of our human bodies and our minds. A becoming that needs a paradigm shift in our interactions with nature and among us humans. Five artistic responses as journeys into the deep layers of transience and an excavation of what baggage we take with us on the inevitable departure that could mean both, a new beginning or the beginning of the end.

Die Ausstellung Cartographies of Becoming untersucht die Dynamik der Selbstpositionierung des künstlerischen Ausdrucks im sich wandelnden gesellschaftlichen Raum einer unsicheren Welt. Wie können wir uns durch Neuordnung von Perspektiven, Erinnerungen, Traumata und Erfahrungen neuen Lebenssinn vorstellen, erträumen und erschaffen?

Sechs KünstlerInnen präsentieren Arbeiten, die sich sowohl thematisch als auch in ihrer Materialität in den temporären Raum des Übergangs begeben, zu dem auch die Erinnerung gehört. Welche Narben tragen wir davon und wie übertragen wir sie  transgenerational und gesamtgesellschaftlich. Ein Werden, dessen Veränderungen sich individuell in uns und kollektiv vollzieht; ein Werden, das einen Paradigmenwechsel in unserem Zusammenleben unter uns Menschen und besonders mit der (scheinbar bezwungenen) Natur erfordert. Von Mortalität zu Natalität.

Identitäten werden hybrider, das private und künstlerische Ich finden zusammen, um sich mit den brennenden globalen Themen wie dem Klimawandel, einem aus den Fugen geratenen wirtschaftlichen System auseinanderzusetzen, das Menschen und Natur in kapitalistische Ware verwandelt hat.

Welche Narben tragen wir davon und wie können wir diese nutzen, um einen gesellschaftlichen Wandel zu fördern? Sechs künstlerische Reisen in die Tiefenschichten unserer Vergänglichkeit, die die Schnittstellen von Vergangenheit und Neuanfang, von Schmerz und Hoffnung ausloten.

The Artists

Mandy Coppes Martin (South Africa, b. 1981)
Lament (mixed media objects and installation)

Putrid
© Mandy Coppes Martin

Coppes Martin uses reconstituted family relics, items of female fashion and styles from other eras as an unpacking of the life baggage people seldom talk about or see anymore (because it’s tucked away in old boxes and suitcases) and makes something new out of it.
The act of destroying and then reconstituting these items as a personal journey and a creation process that excavates more than slippery notions of heritage. An emotionally challenging investigations of the inner workings of memory and loss, about the power of small things as objects of grief and remembrance.

In ihrem Projekt Lament verwendet Coppes-Martin Familienandenken und Kleidung in einem persönlichen Schaffensprozess als eine emotional herausfordernde Untersuchung der inneren Abläufe von Erinnerung und Verlust. Eine Hommage an die kleinen Dinge, die als Objekte der Trauer und des Gedächtnisses unverzichtbar sind.

Paul Emmanuel (South Africa, born 1969)
Rising-Falling (video), Lost Man (mixed media installation)

© Paul Emmanuel

Emmanuel's video Rising-Falling is an anti-monument intervention that challenges how a society remembers its history and how changes in this memory can result in a dismembering of identity.
The Lost Men installation is part of the Sylt Foundation’s art collection and engages with the concept of memorial and public grief. The viewer encounters the installation, engaging with a personal expression in a public arena.

Emmanuels Video Rising-Falling und die Installation Lost Men brechen die dominante Denkmalkultur und stellen die Verletzlichkeit des Körpers dem Heldenepos der Kriegserinnerung eines ewigen Gedenkens gegeneinander.

Gideon Mendel (South Africa, born 1959)
Submerged Portraits (photo installation)

Submerged Portraits
© Gideon Mendel

Working with both stills and video, Gideon Mendel`s intimate style of image-making and long-tern commitment to socially engaged projects has earned international recognition.

Since 2007 Mendel has been working on Drowning World, an art and advocacy project about flooding, his personal response to our climate crisis. The project has been noted for its complex narratives and unusual use of portraiture in extreme conditions.

Der Fotograf Gideon Mendel sieht sein Schaffen in der Schnittstelle zwischen Kunst activism. Seit 2007 arbeitet Mendel an dem Langzeit-Projekt Drowning World, in dem er sich mit Überflutungen und Hochwasser auseinandersetzt.

Seine persönliche Antwort auf die Klimakrise zollt den Überlebenden dieser Katastrophen Respekt und zeigt sie in ihrem tiefsten Trauma. Ein memento mori gegen die Umweltzerstörung.

Itumeleng Mokgope (South Africa, born 1968)
Tempered Souls (video and mixed media installation)

Tumi Mokgope
© Hugh Mladose

Choreographer and dancer Tumi Mokgope interrogates the different meanings generated by the notion of the car tyre. In the industrial urban landscape the tyre has come to represent not only the possibility of metropolitan forms of transportation but arguably symbolizes subjugation and control, ideas central to power. In the Congo, the African subject was coerced into working in the rubber fields. All those who opposed this project had their hands cut and collected into heap. The fear implanted in those who witnessed the cutting and consequently mounted the rubber trees invested the tyre with their souls. The legacy of the tyre, its acquisition and production, is implicated in the development of our capitalist societies, born from slave labour and used in necklacing as the final step into (human) destruction.

In Tempered Souls tanzt sich Choreograf und Tänzer Tumi Mokgope durch die Wertschöpfungskette eines seelenlosen Kapitalismus. Aus Kautschuk wurden durch Sklaverei Autoreifen produziert, die dann Abfall wurden oder wie im Apartheid-Südafrika als Necklace Dissidenten brennend um den Hals gezwungen. Vom Trauma beseelt wird aus dem Reifen mehr als ein lebloser Konsumgegenstand.

Jaco van Schalkwyk (South Africa, born 1981)
Smoke & Mirrors (oil on Belgian linen)

© Jaco van Schalkwyk

Reminiscent of 19th century Romantic painting in their depiction of sublime landscapes, the meticulously realized paintings of Jaco van Schalkwyk nevertheless retain their own identity and contemporary relevance. The artist considers the troubled relationship between man and the natural world he inhabits, bearing witness to the disastrous effects human activity has had on the natural environment. In his vast, absorbing canvases, van Schalkwyk presents seemingly uninhabited spaces that are yet filled with our imaginations.
Created during the ongoing pandemic these paintings are of their times - metaphors for our sense of psychological distress, our unease and anxiety in a ‘new’ world where we are forced to adapt and rethink our past, place and position within it. In these mirrored images what should be familiar is now otherworldly and, as with a Rorschach inkblot test, each person’s interaction with and interpretation of the image may differ.

Die akribisch ausgeführten Gemälde von Jaco van Schalkwyk erinnern an die romantische Landschaftsmalerei des 19. Jahrhunderts, behalten aber dennoch ihre eigene Identität und zeitgenössische Relevanz. Der Künstler setzt sich mit der gestörten Beziehung zwischen dem Menschen und seiner Umwelt auseinander und legt Zeugnis ab von den katastrophalen Auswirkungen menschlichen Handelns auf die Natur.

Minnette Vari (South Africa, born 1968)
The Revenant (single-channel video)

© Minnette Vari

The Revenant ist ein single-channel video, das viktorianische/edwardianische Gedenkfotografie als Ausgangspunkt für eine Untersuchung von Erinnerungskultur, Metaphern des Todes und der Vergänglichkeit. nimmt.